onsdag 29 september 2010

Vissa dagar blir inte som man tänkt..

Obs, personlig inlägg, lite depp-varning för den som inte orkar med sånt

Jag har börjat göra listor för varje dag kvällen innan. Listor på saker jag borde eller vill göra. Till exempel står alltid medicin och frukost högst upp på listan. Sen kanske det står tvätta eller städa, gå och handla eller ta en promenad.

Det funkar ibland att följa listorna. Det är sällan jag kan stryka allt på listan men jag har bestämt mig för att det räcker att jag gör något. Att jag måste peppa mig själv och vara nöjd för det jag gjort och inte gräma mig över det jag inte gjort!

Det har dock inte fungerat så bra varken igår eller idag. Jag har inte varit på direkt dåligt humör, bara inte orkat/velat göra någonting. Jag har känt mig otroligt lat, men det kanske är ok att vara ibland?? Det känns jobbigt bara att A är på jobbet hela dagen och sliter medan jag sitter hemma och "latar" mig.. Nu kom han hem förresten och jag har inte gjort nåt.. Inte ens lagt in tvätten som han hängde upp i förrgår.. Blä, va dåligt det känns... Det är tur att jag kan prata med honom om det och han hävdar fortfarande att de goda stunderna, då när jag är pigg och glad och inte gråter, väger upp de stunderna som inte är lika roliga..

Jag sover väldigt mycket nu för tiden, och äter för lite.. tycker jag tappar massa hår, men det är nog bara för att det börjar bli långt så det ser så mycket ut när man ser det i på golvbrunnen efter duschen. Jag har gått ner i vikt också, kanske inte så konstigt om jag inte äter ordentligt.. Jag har gått ner nästan 10kg sedan i våras.. Och det mesta av vikten har rasat de senaste månaderna. När jag väl äter ordentligt känns det som jag äter för mycket för jag har vant mig vid att äta så lite, är inte det dumt så säg?! 

I morgon ska jag åka och hälsa på Veronica och hennes sambo i Linköping, det ska bli kul. Känns som det var länge sedan, i början av augusti, som jag var där senast. Det är riktigt skönt att umgås med henne och mr.D (hennes sambo), de är väldigt öppna, omtänksamma och avslappnade. När jag är där behöver jag inte låtsas att jag mår bra och att allt är ok, jag kan vara den jag är och mår jag dåligt, så mår jag dåligt. De tar hand om mig och jag tycker så mycket om dem båda två! För att inte nämna söta mr B (deras hamster) :)

Nu ska jag gå och krama om A och säga att jag älskar honom!
Veronica och mrD, vi ses imorgon!

Ni andra - Ta vara på de nära och kära ni har, tro på er själva och ta hand om er!
Kram

4 kommentarer:

  1. Det är helt OK att du inte gör någonting vissa dagar! Tror du att det är bra att ha en "göra-lista"? Det kan ju vara en hjälp - men det kan också bli ett krav. Nåja, det bestämmer du själv. Det låter bra att du får hälsa på dina goda vänner nu. Sådana är så värdefulla. Jag önskar dig en god vistelse där. Och du - "Du vet väl om att du är värdefull, att du är viktig här och nu, att du är älskad för din egen skull - för ingen annan är som du!"
    Kram!
    Maria

    SvaraRadera
  2. Försök få ordning på maten. Jag har varit i ätstörningsträsket och det är inte roligt alls. Det är ett helvete att ta sig ur.
    Roligt för dig att du ska åka och hälsa på dina vänner :)

    SvaraRadera
  3. En lista är nog bra men absolut inte för många aktiviteter. Skriv inte upp fler aktiviteter än vad du tror du orkar med så att när dagen är slut blir du stärkt av att allt på listan är struket (även om det bara står ett par saker). Och fasta mattider är viktigt. Ta nu inte detta som en pekpinne från mig utan det är i välmening.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du har kommit en bra bit på väg bara genom att tänka som du gör när du mår lite bättre... Att försöka att se det positiva istället för det negativa, att se vad du faktiskt gör istället för det du inte gör (det där tränar jag mig på hela tiden) och att försöka göra någon liten sak varje dag. Jag tror att känslan av att utföra något gör att man mår bättre, även om det gäller småsaker.
    Att det kommer bakslag med dagar då det inte funkar som man vill är fullt normalt, så är det ju även när man mår bra.
    Vad skönt att du har så bra vänner! Det måste betyda mycket för dig.
    Fortsätt att ta hand om dig, var snäll mot dig själv och ställ inte för stora krav på dig själv. Stora kramar!

    SvaraRadera