onsdag 21 juli 2010

Färgning av ull med Kool aid

För ett par dagar sedan gjorde jag ett besök till bunkern för att hämta post, vattna plantor och börja små-packa inför flytten i augusti. I brevlådan låg då ett paket fullt med Kool aid :) Jag hade för ett tag sedan beställt en hel drös med olika färger/smaker och egentligen hade jag tänkt spara på dem till nästa Linköpings-besök.. men jag var ju tvungen att prova lite.. sorry Veronica.. :)

Jag blandade först ut pulvret i fyra olika plastburkar. Från vänster: en burk med två påsar "grape", en med tre påsar päron (tror jag det var) nästa burk innehåller ett par påsar med citron samt en eller två påsar cherry. Sist men inte minst har vi en burk med tre påsar med någon sorts "twist", tror det var blåbär och hallon.

Jag hade tidigare inhandlat 100g merinoull från spinspiration som jag delade i små-längder. Jag lät dessa ligga i blöt först för att bli riktigt genomblöta. Det var inte lätt att få in vatten överallt :) Sedan lade jag ner dessa i "färgbaden" och försökte försiktigt "trycka" in färgen bland fibrerna. Burkar körde jag sedan på full effekt ca 3*3 minuter i micron, med ca 3min vila mellan varje. Sedan var det bara att hänga upp på tork.



Ljuset är inte det bästa men här hänger ullen på tork i badrummet. Jag kan knappt hålla mig ifrån att börja spinna upp det till ett snyggt multifärgat garn, men först ska jag spinna klart den ofärgade merinoullen jag har på sländan :)





Är det förresten någon som skulle vilja köpa 2kg otvättad gotlandsull och eller 2kg otvättad lammull också det från gotlandsfår. Jag köpte det i tron att ullen var tvättad och har inte orkat ta tag i det med allt annat som händer just nu. Jag betalade själv 350kr plus frakt. Är det någon som är intresserad skicka ett email till lindahl.sara[at]gmail.com eller lämna en kommentar men din email adress.

1 kommentar:

  1. Kul att färga själv. har också lite Kool Aid hemma:)
    Och tack att du är med min utlottning!
    Ha det skönt!

    SvaraRadera