måndag 12 juli 2010

Spinn, spinn away!

Jag lekte lite med karamellfärger här om dagen och färgade både en härva ullgarn samt ett corridale-kardflor, grönt förstås :) Garnet blev liksom lite grön/gul/blå mellerat. Jag använde båda färgerna i färgbadet. Jag använde mer blått i färgandet av kardfloret och mer gult i färgbadet till härvan. Därav de olika nyanserna. (Instruktioner för karamellfärgning av garn/ull)


Det syns kanske bättre på denna bilden. Garnet blir faktiskt rätt tunt och fint. Det enda problemet jag har är att det blir lite "fluffigt" på sina ställen. det känns som att ullen kanske tovade sig lite i färgningen, eller så är det själva färgen som gör att ullen känns alldeles sträv..  Men i övrigt är jag nöjd än så länge, vi får se hur det blir som två trådigt. Jag skulle vilja kedjetvinna det men vet inte om det går att göra på slända. Någon som vet? Eller har något tipps?



Härvan som jag färgade blir det en sjal av, tror jag.. Började på en sjal igår, använde Haruni som grundmönster men stickade slätstickat istället och använde bara mönstret för att hålla reda på ökningarna och så där. Jag började improvisera ett litet tulpan-mönster men jag tror jag kommer repa upp det och börja om. Någon som har ett trevligt sjal-mönster att rekommendera?



I dag är det alldeles för varm för mig! Jag ska hoppa in i duschen och ta en rejäl kalldusch!
Hoppas ni andra klarar er i värmen!
Kram på er

2 kommentarer:

  1. Jag förstår dig - en sån finns också på önskelistan, är det någon speciell spinnrock du siktat in dig på?

    SvaraRadera
  2. Tack kära du för det fina paketet jag fick idag! Ska blogga om det imorgon, bara jag får det fotat. Det innehöll ju hur mycket som helst! Rekommenderar Zetorsjalen, har precis avslutat en sån.

    SvaraRadera