söndag 24 juli 2011

The Kitchener Stitch

bild nr 1
Då har jag använt mig av masksömnad för första gången :)
Jag har blivit klar med själva "kjol-delen" av kjolen och ville prova ktichener stitch och se om jag kunde få till en osynlig söm. Det första resultatet blev så här (se bild nr 1). Som ni ser så är sömmen inte osynlig utan jag har lyckats göra aviga maskor mot den slätstickade bakgrunden. Detta såg jag tyvärr inte förrän jag var färdig och skulle dra åt alla maskor. Mycket smart av mig att kontrollera arbetet under tiden liksom..



Bild nr 2
Jaja, jag hade i alla fall fått det rätt i början (se bild nr 2). Och där skulle jag naturligtvis haft aviga maskor så det skulle stämma med den rätstickade kanten. Men, skam den som ger sig. Jag repade upp sömmen och började om. Först tänkte jag att jag skulle låta det vara som det var men jag känner mig själv så det var lika bra att repa upp på en gång istället för när kjolen nästan är klar :)

Nästa gång gick det bättre (se bild nr 3). Bara man tänker på vilket hålla man sticker in nålen genom maskorna så går det bra. Jag hade hjälp av den här videon från youtube.




Bild nr 3
Så, då var "kjol-delen" färdig. Nu ska det bara till någon slags midja som håller ihop kalaset. Den rätstickade kanten är egentligen (enligt mönstret) menad som kant längst ner på kjolen men jag tänkte att man kanske kunde "gömma" upplocket av de nya maskorna bakom den om ni förstår (se bild nr 4).

Bild nr 4

Här plockar jag alltså upp varannan maska på längden liksom. Hoppas ni förstår vad jag menar. Sen stickade jag ett varv räta och sedan 3x3 resår. Efter ett tag insåg jag att min kabel till stickorna var lite för kort så jag bestämde mig för att göra en öppning och sticka fram och tillbaka på stickorna istället. Funderar på att göra någon slags snörning i livet i stället. Kanske prova på I-cord. Har fortfarande inte vågat mig på det. Det är säkert inte svårt men det verkar lite klurigt.



På hälsofronten intet nytt.. Eller tja, jag har ju börjat med den nya kosten som läkaren rekommenderade. Inga mjölkprodukter på minst två veckor för att tarmarna ska få återhämta sig. Dessutom är det enda jag får äta enligt honom kokt potatis och kokt ris. Mums.. eller? Jag har ätit ris idag med lite salt och så har jag smugit ner lite lite smör i blandningen så att det ska gå att äta. Det är ingen rolig kost men förhoppningsvis fungerar det så jag kan gå tillbaka till jobbet på torsdag!

Det var allt för den här gången :) Någon som vet någon bra tutorial för I-cord förresten?

Kram på er!

1 kommentar:

  1. Kitchener stitch har jag provat nån gång för länge sen, vill minnas att det va lite klurigt, men snyggt (& osynligt) blir det!
    I-cord gjorde jag för första gången nu i sommar, på ett bokmärke. Jag hade stor hjälp av den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=jcGj6tpqeJA
    Lycka till & krya på dej!

    SvaraRadera