måndag 14 juni 2010

Ostmacka, kaffe och "the knitter"


Jag åkte till Göteborg igår och när jag stod på stationen blev jag sugen på att köpa en tidning. Jag gick in på pressbyrån och köpte "the knitter". Jag har aldrig köpt en utländsk sticktidning tidigare men jag tror det kommer hända fler gånger! I tidningen stod det mycket om människor som börjat spinna sitt eget garn och jag är sååå sugen att prova själv. Problemet är bara att jag har en ganska snäv budget att leva på, egentligen borde jag inte köpt tidningen för 139kr.. men jag kunde inte låta bli! :)

Ett av de mest användbara avsnitten i tidningen är en masterclass i "kitchener stitch", det kanske heter något annat på svenska men jag har aldrig hört talas om det förut. För de som inte vet är det ett sätt att sy ihop stickade stycken med en osynlig söm. Det syns inte att man har sytt ihop dem. När jag stickar kläder är det ett stort problem för mig att få sömmarna att se bra ut och detta är min lösning! Jag rekommenderar verkligen att ni kikar på detta.
Här är en länk till en videotutorial
Purl = avigstickning
Knitt = rätstickning
 Här finns en sticknings-ordlista sv-eng-tyska-holländska

Jag blev otroligt sugen på att sticka en kudde som fanns med i tidningen. Man stickar små kilar som man sedan stickar ihop med en variant av "kitchener stitch". Vi får se om det kanske blir mitt nya projekt. Jag har även fått en förfrågan av en vän att sticka en sån här: En väst från garnstudio i "pudel"

I eftermiddag och imorgon förmiddag ska jag jobba så det blir i vilket fall inga nya projekt innan dess.

Kram på er!
/ Blomma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar